محل لوگو

از شقاق چیست تا معرفی بهترین روش درمان


شقاق

بیماری شقاق یا فیشر یکی از بیماریهای به شدت آزار دهنده است است که می تواند زندگی روزمره را برای فرد بیمار دشوار کند. شقاق در ظاهر یک زخم ساده است اما این زخم لایه های مختلف پوست را شکافته و حتی می تواند عضله مقعد را به دو نیم تقسیم کند. دور از انتظار نیست که این زخم عمیق سوزش و خونریزی مداوم را به همراه داشته باشد. اما نگران نباشید ما در این صفحه به شما خواهیم گفت چه روشی برای درمان شقاق بهتر است پس پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شقاق چیست؟
شقاق که با نام فیشر نیز شناخته می شود،نوع شایعه از بیماریهای مقعدی است که باعث ایجاد زخم ترک یا بریدگی عمیق روی عضله مقعدی میشود. شقاق ممکن است یک یا چند زخم ایجاد کرده و یا همراه با بواسیر باشد.

انواع شقاق به این شرح است:

شقاق حاد
منظور از این شقاق بیماری در مراحل اولیه است در این موارد،علائم بیماری شدیدتر بوده ولی درمان راحت‌تر است، به شرط اینکه بیمار به موقع برای درمان مراجعه کند. شقاق حاد عمق کمتری داشته و لایه‌های کمتری از پوست را شکافته است.

شقاق مزمن
وقتی بیماری پیشرفت کند و علائم شدیدتری را ایجاد نمایند،از نوع مزمن اطلاق می شود. در این عوارض علائم بیماری تخفیف تر هستند ولی به صورت مداوم وجود دارند. در این مرحله عمق زخم شقاق بیشتر شده و درمان نیز پیچیده تر خواهد شد.

چه افرادی به شقاق مبتلا می شوند؟
ذکر کردیم شقاق بیماری مقعدی است بنابراین مشکلات انتهای دستگاه گوارش می تواند مستقیما برای بیماری اثر بگذارد. شرایط زندگی و مشکلات گوارشی از مهمترین علل ایجاد این بیماری هستند. به طور کلی هر عاملی که فشار زیادی را به ناحیه مقعد وارد کند می تواند باعث ایجاد شقاق شود.

از این شرایطی که می‌تواند خطر ایجاد شقاق را افزایش دهند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

بارداری
زایمان
یبوست یا اسهال مداوم و مزمن
چاقی و اضافه وزن
بی تحرکی
جابجایی اشیای سنگین
بیماری های کرون و کولیت
بیماری بواسیر
بیماریهای آمیزشی مقعد
علائم شقاق مقعد
علائم و نشانه های این بیماری واضح هستند و معمولاً از همان ابتدا بیمار را آگاه میکنند. به طور مثال درد شدید شقاق به بیمار هشدار می دهد که به یکی از بیماری های مقعدی دچار شده است.

درد شدید ناحیه مقعد

خونریزی مقعد یا مشاهده خون در مدفوع
خارش
سوزش
مشاهده زخم و شکاف عمیق روی مقعد
مشکل در دفع یا امتناع از آن به خصوص در کودکان
التهاب و قرمزی دریچه مقعد
لازم به ذکر است که همه افراد این الان را با هم تجربه نکرده و یا ممکن است با شدت های مختلفی این علائم را داشته باشند.

همچنین بیماران باید توجه داشته باشند که علائم ذکر شده ممکن است نشانه‌ای از دیگر بیماری های مقعد مثل بواسیر باشد، بنابراین جهت تشخیص و بررسی دقیق فقط باید با پزشک مشورت کنند.

درمان شقاق مقعد

شقاق مقعد یک زخم عمیق است، ولی اسپاسم شدید عضله و کاهش گردش خون در آن موجب میشود که به راحتی ترمیم نشود. بنابراین باید با روش هایی به ترمیم زخم کمک کرد.

اولین خط درمان این بیماری شامل مصرف دارو یا روش های خانگی است. عدس این درمان ها عملکرد ضعیفی داشته و به ندرت شقاق را درمان میکند.

درمان خانگی و دارویی

روش های خانگی درمان این بیماری به این شرح هستند؛

  • حمام سیتز یا نشستن در آب گرم: برای منظور بیمار باید وان یا یک لگن از آب گرم را تهیه کرده و برای ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در آن بنشیند. برای افزایش تاثیر گذاری می توان به آب حمام نمک اپسوم و اضافه کرد. دمای آب باید در حدی باشد که پوست نسوزد. این روش درمانی می‌تواند تا سه مرتبه در روز تکرار کنیم.
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر،فیبر نوعی ماده غذایی است که در بدن انسان هضم نمی شود بنابراین در روده تجمع و باعث افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست خواهد شد برای دریافت فیبر کافی باید از انواع میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی استفاده کرد .
  • استفاده از انواع پماد ها و داروها مثل پماد آنتی فیشر، ام جی هیدروکورتیزون و .

  انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 20

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما