محل لوگو

روش های جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال


انواع روش های جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

کیست مویی یکی از بیماری های ناحیه نشیمنگاه است که به دلیل ایجاد درد شدید و عفونت برای بیمار بسیار آزاردهنده بوده و سبب می شود روند زندگی عادی برای فرد بیمار دچار اختلال شود.

بیماری کیست مویی

بیماری کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال یکی از انواع بیماری های نشیمنگاهی است، این عارضه در اثر ایجاد یک گودال عمیق زیر پوست ایجاد می شود.

وقتی موهای این ناحیه در خلاف جهت طبیعی رشد می کنند، به داخل پوست برگشته و محفظه یا گودالی را ایجاد می کند که ممکن است با مو، عفونت یا مواد زائد پر شود.

کیست مویی معمولا کمی پایین تر از کمر و ما بین دو کفن ایجاد می‌شود. همانطور که ذکر شد به علت بیماری برگشت مو به داخل پوست، اما از علائم این عارضه می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

درد شدید ناحیه کمر و اطراف آن
سوزش و خارش
تجمع عفونت زیر پوست و ترشحات عفونی
بوی نامطبوع
ایجاد توده متورم در اطراف ناحیه کمر
قرمزی و التهاب اطراف این ناحیه
انواع روش های جراحی کیست مویی
کیست مویی بیماری مزمنی است که به تدریج پیشرفت می‌کند، تعلل در درمان این بیماری موجب می شود. عفونت کیست به تدریج پیشرفت کرده و و یا حتی عوارض دیگری را در پی داشته باشد. بهترین راهکار قطعی برای پیشگیری از این عوارض،عمل جراحی است.

متاسفانه تا به امروز هیچ دارویی برای درمان کیست مویی ساخته نشده است، داروهایی که در حال حاضر توصیه می‌شوند، به جهت کنترل عفونت کیست مویی کاربرد داشته و صرف هیچ تاثیری در درمان آن نخواهد داشت.

در ادامه مفصلاً به بررسی هر یک از روش های جراحی این بیماری می پردازیم:

جراحی کیست مویی با لیزر
یکی از روش های نوین درمان بیماری لیزر است. لیزر سرپایی،بدون نیاز به بیهوشی و با حداقل در خونریزی در یک جلسه کیست مویی را از بین میبرد.

با استفاده از تابش اشعه لیزر،توده کیست و نواحی اطراف آن پاکسازی شده و عفونت،مواد زائد یا مو داخل کیست به طور کامل تخلیه میشود،این عمل جهت پیشگیری از عود مجدد بیماری انجام میشود. از مزیت های درمان کیست مویی با لیزر می توان به این موارد اشاره کرد؛

درمان سرپایی بدون نیاز به بیهوشی و بستری
کاهش دوره نقاهت
صرفه جویی در زمان و هزینه ها
اطمینان از نتیجه درمان به دلیل احتمال موفقیت ۹۸ درصدی
کاهش احتمال عود مجدد بیماری
بدون ایجاد آسیب های پوستی یا تخریب بافت های بدن
عمل جراحی کیست مویی به روش باز
در این روش جراحی که به جراحی سنتی معروف است. بیمار تحت بیهوشی کامل قرار می گیرد و سپس با استفاده از تیغ جراحی موضع کیست برش داده شده و تخلیه می شود. بعد از انجام عمل ناحیه کیست بدون بخیه و باز رها می شود، هدف از این عمل پیشگیری از عود مجدد بیماری است. البته ناحیه جراحی با استفاده از پانسمان مخصوص پوشانده می شود. این پانسمان باید تا زمان بهبودی به طور مرتب (هر روزه) تعویض گردد.

جراحی باز کیست مویی،احتمال عود کمتری دارد. اما خطر عفونت در آن بیشتر است.از عوارض این جراحی می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

این جراحی باید تحت بیهوشی انجام شود.
این جراحی ممکن است باعث عفونت شدید شود.

 

  انتشار : ۳ آبان ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 23

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما