محل لوگو

بیماری کیست مویی و درمان با انواع روش جراحی و لیزر


کیست مویی بیماری نسبتاً شایعی است که ممکن است در هر ناحیه ای ایجاد شود اما شایع ترین نوع آن در ناحیه کمر ایجاد می شود. کیست مویی علت مشخصی نداشته و معمولاً با عفونت و التهاب همراه است. اما خوشبختانه با انجام یکی از روش های عمل جراحی به طور دائمی درمان خواهد شد. در ادامه به هر آنچه که باید در مورد این بیماری و راه های درمان آن بدانید،می پردازیم:

بیماری کیست مویی چیست؟
کیست مویی یا به انگلیسی سینوس پیلونیدال نوعی بیماری مقعدی و نشیمنگاهی محسوب شده که امروزه با تغییر سبک زندگی آمار مبتلایان به آن روز به روز افزایش می یابد.

کیست مویی گودال یا حفره ای عمیق است که در ناحیه کمر ایجاد شده، این حفره می تواند با عفونت، مو و یا مواد زائد پر شود.

برگشت مو به داخل پوست یا رشد آن در خلاف جهت طبیعی باعث ایجاد عفونت و حفره میشود که کیست مویی‌ نام می گیرد. محل ایجاد این بیماری کمی پایین تر از کمر یا مابین دو کفل است.

علائم کیست مویی
علائم و نشانه های بیماری معمولاً از همان ابتدا شروع میشوند و به تدریج شدت می یابد. البته این علائم ممکن است ناشی از سایر بیماری ها باشد و تشخیص قطعی تنها منوط به تایید پزشک است. این علائم و نشانه ها به این شرح است ؛

درد شدید ناحیه مقعد و اطراف آن
سوزش و خارش
ترشحات عفونی مقعد
بوی بد کیست مویی
آبسه های مکرر
مشاهده توده برجسته که ممکن است حاوی مو و یا عفونت باشد.
مشاهده موضعی فرورفته در ناحیه کمر
این بیماری باید به سرعت درمان شود، در صورت تعلل در درمان علائم شدت یافته و ممکن است عفونت به سایر نواحی اطراف و سایر بافت ها گسترش یافته و بیمار دچار تب و لرز و یا حتی عفونت خون شود. در برخی مواقع عفونت درمان نشده کیست مویی عامل ایجاد بیماری فیستول می شود. در این موارد درمان بیماری پیچیده تر خواهد شد.

راه های درمان کیست مویی
کیست مویی بیماری عفونی است که باید به سرعت درمان شود. متاسفانه تا به امروز هیچ دارویی برای درمان قطعی این بیماری کشف نشده است. و داروهای موجود یا همان آنتی بیوتیک ها فقط به جهت کاهش عفونت تجویز می شوند و هیچ تاثیری در درمان قطعی بیماری نخواهد داشت. البته بیشتر پزشکان قبل از جراحی مصرف یک دوره آنتی بیوتیک را تجویز می کنند.

برای درمان کیست مویی تنها راهکار انجام جراحی است. روش‌های مختلفی برای جراحی پیش‌بینی شده که در ادامه به بررسی چند مورد از آنها می پردازیم؛

جراحی کیست مویی با لیزر
لیزر چند سالی است که جایگزین جراحی سنتی شده است. لیزر عمل جراحی سرپایی است که بدون نیاز به داروی بیهوشی و بدون درد یا خونریزی، و تنها با تابش اشعه لیزر توده ی کیست را بین می‌برد.

در این روش با استفاده از لیزر کیست مویی را تخلیه میکنند، بسته به اندازه زخم ممکن از محل کیست را بخیه زده و یا به همان شکل رها کنند تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود. استفاده از لیزر از آسیب بافت های اطراف جلوگیری و احتمال عوارض بعد از جراحی را به شدت کاهش می دهد. همچنین با انجام لیزر سرعت ترمیم زخم تا سه برابر افزایش می یابد.

به این ترتیب بیماران می تواند تنها در یک جلسه لیزر سرپایی و با مناسب ترین هزینه این بیماری را درمان کنند. در ضمن احتمال موفقیت در درمان با انجام لیزر بیش از ۹۸ درصد ارزیابی میشود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه درمان کیست مویی با لیزر به سایت کلینیک عابدیان به آدرس (drabedian.com/pilonidal-sinus/cost ) مراجعه کنید.

عمل جراحی کیست مویی
عمل جراحی هم در یک جلسه انجام شده و در 70% موارد نتیجه موفق آمیزی دارد،ولی با این حال مدتها است، که پزشکان انجام آن را توصیه نمی‌کنند، علت این امر عوارض و مشکلات پس از درمان است، که اغلب بیماران از آن شکایت دارند.

برای جراحی باید به بیمارستان مراجعه کنید. درمان تحت بیهوشی کامل انجام شده و با استفاده از تیغ جراحی توده کیست مویی را بریده و تخلیه می کنند. محل تخلیه کیست حفره توخالی تبدیل می شود که بسته به اندازه کیست مویی از یک لیموی کوچک تا یک پرتقال بزرگ متغیر است. محل زخم بسته به موضع قرارگیری و ابعاد آن ممکن است بخیه زده شده و یا به همان شکل رها شود، تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود.

از آنجا که کیست در ناحیه حساس واقع شده جراحی آن اهمیت بسیاری دارد، هر اشتباهی ممکن است عضله مقعدی آسیب زده و عوارض بعدی را در پی داشته باشد. معمولا بعد از انجام جراحی ممکن است بسته به اندازه زخم بین ۲ الی ۷ ماه زمان برای ترمیم جایی زخم نیاز باشد. این مورد می تواند هزینه های درمان را تا سه برابر افزایش دهد.

علت کیست مویی چیست؟
پزشکان هنوز نتوانستند علت اصلی کیست مویی را تشخیص دهند، اما بررسی آمار مبتلایان نشان داده،کیست مویی در افرادی با شرایط زیر شایع تر است؛

این بیماری در بین مردان شایع تر از زنان است.
کیست مویی اغلب در افراد پرمو که موهای ضخیم دارند، مشاهده می شود.
این بیماری در بین جوانان و افرادی که مدت طولانی از روز را می نشیند به خصوص رانندگان بیشتر مشاهده می شود.
بیماری از طریق وراثت و ژن نیز قابل انتقال است.
به این ترتیب با انجام راهکار های زیر می توان احتمال ایجاد این بیماری را حداقل تا ۶۰ درصد کاهش داد،و یا از خود مجددا آن بعد از عمل جراحی پیشگیری کرد:

استفاده از لباس های گشاد تر با الیاف طبیعی مثل لباسهای نخی
پرهیز از طولانی مدت نشستن و رانندگی های طولانی (حداقل هر یک ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و چند قدم پیاده روی کنیم.)
زدودن موهای زائد و ترجیحاً لیزر موهای زائد
رعایت بهداشت این ناحیه

  انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 26

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما