محل لوگو

روش های درمان زگیل تناسلی (فوری و موثر)


زگیل تناسلی یکی از بیماری های شایع و به شدت مسری است که از طریق رابطه جنسی منتقل میشود. زگیل تناسلی شبیه به زائده های برجسته است که در لمس میتواند نرم یا خشن باشد. این زائده ها می توانند ریز باشند و از هم پیوستن تعدادی زگیل ایجاد شده و ظاهری شبیه به گل کلم داشته باشد. برای درمان زائده ها روش‌های متنوع وجود داشته که هر یک از عوارض و مزایای خاص خود را دارند، در ادامه به بررسی بیشتر این بیماری و روش های درمان آن می پردازیم.

علت زگیل تناسلی
همانطور که اشاره کردیم، زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. این بیماری به شدت مسری بوده و معمولا با اولین تماس جنسی (تماس پوست با پوست ناحیه تناسلی آلوده) از فردی به فرد دیگر منتقل میشود. علت این بیماری دریافت ویروس hpv یا پاپیلومای انسانی است. ابتلا به این ویروس موجب ترشح مقدار زیادی کراتین در لایه بالایی پوست شده و بافت سفت و خشن را ایجاد می کند.

این بیماری در مردان و زنان به یک اندازه شایع است و اغلب سنین ۳۰ تا ۴۰ سال را درگیر میکند. عوارض این بیماری برای زنان خطرناک تر است. در برخی مبتلایان به ویروس زائده زگیل ایجاد نمیشود. در واقع امکان تعیین زمان مشخص از درگیری با ویروس تا ایجاد زائده وجود ندارد. ممکن است فرد ناقل ویروس سال ها بعد از درگیری با آن دچار زگیل شود. پس امکان مشخص شدن اینکه فرد چه زمانی به ویروس دچار شده وجود ندارد.

عوارض زگیل
عوارض زگیل رابطه مستقیم با نوع ویروسی که فرد را درگیر کرده دارد. ویروس اچ پی وی به دو نوع کم خطر و پر خطر تقسیم می شود. ابتلا به نوع پرخطر می تواند عامل ایجاد سرطان در بدن شود. در برخی موارد به خصوص در زنان ویروس ساختار های سلول را تغییر داده و عوامل ایجاد سرطان دهانه رحم شده و در مردان نیز عامل سرطان آلت و مقعد است. همچنین این ویروس می‌تواند باعث ایجاد سرطان پشت گلو شود. همه بیمارانی که دچار hpv می‌شوند، لزوماً به سرطان مبتلا نمی شوند، بلکه احتمال ایجاد سرطان بسیار کم است. زنان می بایست برای چکاپ بررسی سلولهای پیش سرطانی از طریق تست پاپ اسمیر در طول دوره های منظمی به پزشک مراجعه کنند.

روش های درمان زگیل تناسلی
برای درمان زائده ها و پاکسازی پوست روش های مختلفی وجود دارد. اما هیچ یک از این روش ها نمی تواند ویروس را در بدن از بین ببرند. روش های درمان این بیماری عبارتند از:

درمان زگیل تناسلی با لیزر
لیزر بهترین روش سرپایی و فوری برای درمان این بیماری است. در این روش پزشک با تابش اشعه لیزر بر روی نواحی زگیل زائده‌ها تبخیر شده و از بین می روند. تجربه نشان داده تابش اشعه لیزر به پاکسازی پوست کمک کرده و احتمال ایجاد زگیل را کاهش میدهد و در مقایسه با دیگر روش موثر تر است. از لیزر می توان برای درمان انواع زگیل تناسلی، آلت، واژن، مقعد و حتی مجرای ادرار و در داخل مقعد نیز استفاده کرد.

لیزر درمانی سرپایی و بدون نیاز به تزریق داروی بیهوشی زگیل ها را از بین می برد. از آنجایی که اشعه لیزر می تواند تا بافت های عمق پوست نفوذ کند، بنابراین به طور کامل پوست را از ویروس پاکسازی کرده و این یعنی احتمال عود مجدد زگیل ها بعد از لیزر درمانی بسیار کمتر خواهد بود.

لیزر بدون ایجاد زخم و یا درد و خونریزی زائده ها را از روی پوست جدا میکند. برای درمان با لیزر تنها به یک جلسه لیزر درمانی نیاز است. از دیگر مزایای لیزر می توانیم به صرفه جویی در زمان و هزینه ها اشاره کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان قطعی زگیل تناسلی با لیزر بر روی لینک کلیک کنید.

کرایوتراپی
کرایو یا انجماد با نیتروژن مایع یکی دیگر از روشهای سرپایی درمان این بیماری است. در این روش با اسپری گاز نیتروژن مایع، بر روی زائده ها سلول های دیگر دچار یخ زدگی شده و از بین میروند. ممکن است درمان با این روش به چندین جلسه تکرار نیاز داشته باشد و نتیجه گیری چند ماهی به تعویق بیفتد. اسپری گاز باعث ایجاد تورم و تاول شده، و بعد از مدتی زگیل ها از بین میروند. یکی از مهمترین معایب کرایو و احتمال به جایی ماندن اسکار زگیل روی پوست است.

الکتروکوتر
در روش الکتروکوتر از جریان الکتریسیته برای سوزاندن و از بین بردن زائده ها استفاده می شود. الکتروموتور با ایجاد درد و تورم شدید همراه است. و احتمال سوختگی نیز در این روش وجود دارد.

جراحی
آخرین روشی که پزشکان به ندرت انجام آن را توصیه می کنند، روش جراحی است. پس از بی حسی ناحیه با استفاده از تیغ جراحی زائده ها از روی پوست جدا می شوند. این روش معمولاً برای زگیل های بزرگتر استفاده می شود.

تشخیص
کار تشخیص این بیماری با معاینه ظاهری زائده ها توسط پزشک متخصص شروع می‌شود. در مرحله بعد ممکن است پزشک نمونه برداری از زائده ها جهت بررسی را پیشنهاد کند. این کار میتواند برای تشخیص نوع ویروس کاربرد داشته باشد. تشخیص نوع ویروس کم خطر و پرخطر میتواند به ادامه فرآیند درمان کمک کند. در صورتی که بیمار به نوع پرخطر ویروس مبتلا باشد، باید جهت بررسی های بعد و کنترل مرتبا به پزشک مراجعه کند.

چه زمانی برای درمان زگیل تناسلی مراجعه کنیم؟
بیشتر افراد زمانی که با این بیماری مواجه می شوند از بیان آن نزد پزشک بسیار خجالت می کشند و آن را پنهان می کنند، ولی زگیل های تناسلی قابل درمان هستند و اگر درمان آنها سریعا آغاز شود به سادگی قابل برطرف شدن هستند. هرچقدر ضایعات با تاخیر بیشتری درمان شوند، عفونت گسترش یافته و تعداد زائده ها تا چند برابر افزایش می یابد. بنابراین لازم است بیماران به محض شروع علائمی و یا مشاهده زائده ها پوستی سریعاً برای تشخیص و درمان با متخصص مشورت کنند.

  انتشار : ۲ اسفند ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 31

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما