محل لوگو

۱۰ عاملی که موجب درد مقعد می شوند


درد مقعد

درد مقعد یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است به دلیل بیماری‌های مختلفی رخ دهد. این درد می‌تواند مشکلاتی مانند تورم، التهاب، تشنج عضلانی یا ناراحتی‌های دیگر در منطقه مقعد را نشان دهد. بیماری‌هایی که باعث درد مقعد می‌شوند شامل هموروئید، شریان‌هایی که در نزدیکی مقعد تورم می‌کنند، شریان‌هایی که به دلیل انسداد باعث درد مقعد می‌شوند، نقرس و عفونت‌های مقعدی می‌شوند. در این مقاله، به بررسی علل، علائم و راه‌های درمانی برخی از بیماری‌هایی که منجر به درد مقعد می‌شوند، می‌پردازیم.

علل اصلی درد مقعد
یکی از رایج ترین دلایلی که بیماران برای آن به کلینیک درمان تهران مراجعه می‌کنند، درد شدید مقعد، تیر کشیدن و یا سوزش است. درد مقعد علت‌های بسیار زیادی دارد که اغلب با بیماری های ناحیه مقعد و رکتوم در ارتباط است. شناسایی به موقع و دقیق علت درد، و درمان صحیح آن به جلوگیری از تشدید بیماری کمک می کند.

در ادامه به بررسی ۱۰ علت درد مقعد می‌پردازیم و راهکارهای درمان را نیز معرفی می‌کنیم.

بواسیر
در بالای فهرست علت درد مقعد،بیماری بواسیر وجود دارد. بواسیر یا هموروئید شایع‌ترین بیماری یا عارضه مقعدی شناخته می شود بر اساس تخمین ها حداقل سه نفر از هر چهار نفر به آن مبتلا می شوند. بواسیر همان تورم سیاهرگ ها یا التهاب دیواره آنها است، که باعث می‌شود زائده گوشتی از مقعد بیرون بزند، این‌ نوع بواسیر داخلی است. در‌صورتی که زائده زیر پوست اطراف مقعد ایجاد شده باشد،بواسیر از نوع خارجی شناخته می شود.

بواسیر چه داخلی باشد چه خارجی باعث ایجاد درد مقعد میشود. بیمارانی که به نوع داخلی مبتلا هستند، اغلب بعد از دفع مدفوع درد شدیدی را در ناحیه مقعد احساس می کنند.

از دیگر علائم و نشانه های بواسیر می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم.

خونریزی مشاهده خون در مدفوع،
سوزش و خارش،
بیرون زدن زائده گوشتی از مقعد،
احساس نیاز به دفع مدفوع.
برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان بواسیر به سایت درمان تهران مراجعه کنید.

شقاق
شقاق یا فیشر یکی دیگر از انواع رایج بیماری های مقعد است. شقاق بریدگی طولی یا شکاف عمیقی است که در پوشش مخاطی مقعد ایجاد می‌شود. فشار و اسپاسم شدید در این ناحیه باعث ایجاد این شکاف عمیق شده و ترمیم آن را مشکل می‌کند. در ابتدا این شکاف در پوشش مخاطی ایجاد می شود، اما اگر درمان نشود به تدریج گسترش می‌یابد و به نوع مزمن تبدیل می‌شود که ممکن است شکافت آنقدر گسترش یابد، که عضله مقعد را به دو نیم تقسیم کند.

از آنجا که پوشش مقعد، مملو از اعصاب است، ایجاد زخم یا شکاف در این ناحیه به شدت دردناک بوده و بیماران مبتلا به شقاق درد و سوزش شدیدی در ناحیه مقعد احساس می کنند.

از دیگر علائم و نشانه های شقاق می توانیم به سوزش و خارش، خونریزی و مشاهده زخم طولی اشاره کنیم. برای درمان شقاق در مراحل اولیه مصرف فیبر، ورزش و جلوگیری از یبوست و مصرف داروهایی مثل آنتی فیشر و هیدروکورتیزون توصیه می شود، اگر این درمان را پاسخگو نباشد انجام جراحی به روش سنتی یا لیزر راه درمان شقاق است.

آبسه به تجمع عفونت زیر پوست گفته می شود، در نوع مقعدی مقدار زیاد عفونت زیر پوست اطراف مقعد جمع می‌شود. به آبسه مقعد، آبسه پری آنال نیز گفته می شود. آبسه اغلب شبیه به توده های متورم و دردناک در اطراف دریچه مقعد مشاهده می شود.

عفونت باکتریایی، محدود شدن غددی که داخل روده تخلیه می شوند و بیماری های التهابی روده و بیماری های عفونی جنسی از مهمترین عوامل ایجاد بیماری به شمار می روند. از علائم و نشانه های آبسه می توانیم بوی بد مقعد، یبوست،درد هنگام دفع مدفوع و تخلیه عفونت اشاره کنیم.

درمان آبسه بسته به میزان التهاب و عفونت دارد برای برخی بیماران فقط مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود اما برخی دیگر که عفونت آبسه شدیدتر است، باید این عفونت با روش‌های جراحی تخلیه شود. یکی از روش های کاربردی و موثر که احتمال عود مجدد آبسه را کاهش میدهد، لیزر آبسه است.

فیستول مقعد
فیستول مقعد در واقع نوع رایج دیگری از بیماری های مقعدی است که از عوارض آبسه به شمار می رود. در واقع درمان ناقص یا عدم درمان آبسه منجر به فیستول میشود.

فیستول مسیر یا مجاری است، غیر طبیعی که دو عضو یا دو ارگان از بدن را به هم متصل می کند. در نوع مقعدی مسیر یا مجرای فیستول از داخل روده شروع شده و با عبور از داخل عضله مقعد تا روی پوست امتداد می یابد. این مسیر باعث می شود میکروب یا عفونت داخل بدن روی سطح پوست برسد و باعث التهاب و عفونت شود، و عامل ایجاد آبسه باشد. یعنی آبسه هم از علتهای بیماری و هم از علائم آن است.

فیستول علائم دیگر نیز ایجاد می کند،به طور مثال فیستول با ترشحات عفونی، بوی بد، التهاب و قرمزی و مشاهده سوراخ روی سطح پوست همراه است. برای درمان فیستول و باید بیمار مورد جراحی قرار گیرد، برای کاهش عوارض بعد از جراحی فیستول پزشکان انجام لیزر را توصیه میکنند، زیرا لیزر نه تنها درمان سرپایی و بدون درد و خونریزی است، بلکه عوارض بعد از جراحی نیز به حداقل کاهش می دهد.

یبوست
یبوست یا دفع مدفوع سخت از دیگر عوامل ایجاد درد مقعدی است. بیمارانی که معمولاً یبوست را تجربه میکنند مجبور هستند برای دفع فشار زیادی را به مقعد وارد کنند و خود این عامل در میشود. با مصرف فیبر بیشتر و ملین ها می توانید از یبوست جلوگیری کنید. در صورت عدم بهبودی بعد از ۳ روز حتما با پزشک مشورت کنید. یبوست مزمن می تواند عوارضی از جمله بی اختیاری را ایجاد کند.

اسپاسم مقعد
این شرایط در واقع گرفتگی و اسپاسم بی دلیل و یا ناگهانی عضله مقعد است. این سندروم عارضه خوش خیمی است که داخل باسن و یا داخل کانال مقعد ایجاد میشود و منجر درد ناگهانی شدید مقعد میشود. بیماران توصیف می‌کنند که این درد به حدی شدید است که آنها را از خواب بیدار می کند. هنوز علت مشخصی برای این سندروم شناسایی نشده است بیماران مبتلا به آن هر چند مدت یک بار آن را تجربه می کنند.

درد باسن

پرولاپس مقعد
پرولاپس یا بیرون زدگی مقعد یکی از عواملی است که می تواند منجر به درد شدید مقعد شود. پرولاپس وضعیتی است که معمولا در افراد مسن یا مبتلا به بیماری های خاص اتفاق می افتد این بیماری ضعف عضلات مقعد است که،که منجر به بیرون زدن بخشی از آن می شود.

علائم این بیماری علاوه بر درد می تواند شامل خونریزی،یبوست، بی اختیاری و ترشحات مخاطی باشد. برای درمان پرولاپس مقعد بسته به وضعیت بیمار درمانهای دارویی و جراحی پیش‌بینی شده است.

اسهال
اسهال به افزایش تعداد دفعات دفع مدفوع و یا دفع مدفوع آبکی گفته میشود. اسهال شرایط بسیار رایج است که همه افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. اسهال حاد یا مزمن باعث می شود، فشار زیادی به مقعد و رکتوم وارد شود و عامل درد مقعد شناخته می شود.

برای درمان اسهال مصرف خوراکی هایی مثل برنج یا آب سیب موثر هستند، در صورت عدم بهبودی بعد از ۱هفته باید با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر علت درد مقعد اسهال باشد، اغلب بعد از درمان این شرایط برطرف می‌شود، اما اگر درد همچنان ادامه داشت، باید برای بررسی عوارض احتمالی به پزشک مراجعه کنید.

رابطه جنسی مقعدی
یکی دیگر از علل رایج درد مقعد بعد از رابطه جنسی است،برقراری رابطه از مقعد میتواند فشار بسیار زیادی را به این ناحیه وارد کرده و عوامل ایجاد درد مقعد باشد. معمولا بعد از رابطه بین دو تا یک هفته درد همچنان ادامه دارد ولی با ترک است رابطه میتوان درد را درمان نمود. با مداومت در انجام چنین رابطه ای عوارض دیگری همچون بی اختیاری برای فرد ایجاد میشود.

استفاده از ژل های روان کننده و قرص های مسکن می‌تواند به کنترل درد ناشی از رابطه کمک کند.

سرطان مقعد
یکی از نادرترین علل درد مقعد سرطان است که البته نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. سرطان مقعد رشد خارج از کنترل سلول ها در این ناحیه است. این بیماری معمولاً به کندی پیشرفت کرده و علائمی را ایجاد نمی کند اما زمانی که پیشرفت کند ممکن است به بافت های اطراف فشار وارد کرده و باعث درد در این ناحیه شود. بنابراین در صورتی که در ناحیه مقعد احساس درد دارید حتماً جهت بررسی علت به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرطان مقعد بسته به وضعیت هر بیمار شامل مصرف داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی و جراحی می‌شود.

  انتشار : ۸ خرداد ۱۴۰۲               تعداد بازدید : 18

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما