محل لوگو

انواع روش‌های درمان کیست مویی


 

کیست مویی بیماری تقریبا شایعی است که در نواحی مختلف بدن ظاهر می‌شود. این بیماری عفونی شبیه به حفره روی سطح پوست ظاهر می‌شود، در این حفره عفونت جمع خواهد شد. کیست مویی از بیماری‌های واگیردار نیست و با انجام جراحی به طور کامل درمان خواهد شد.

کیست مویی چیست ؟ 

بیماری کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال نوعی بیماری مقعدی است، که کمی پایین‌تر از کمر و مابین دو کفل باعث ایجاد حفره‌ای خواهد شد. این حفره ممکن است خالی و شبیه به سوراخی روی سطح پوست مشاهده شود و یا با عفونت، مو یا مواد زائد پر شده و برجستگی عفونی شبیه آبسه ایجاد کند. کیست مویی کمر، کمی پایین تر از کمر و مابین دو کفل ایجاد می‌شود.

 

علت کیست مویی

علت دقیق و مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. بلکه مجموعه‌ای از عوامل در ایجاد کیست مویی نقش دارند،عوامل ژنتیکی و سبک زندگی و اشتباهات خود فرد می‌تواند زمینه بروز این بیماری را فراهم کند. نشستن طولانی مدت و بی‌تحرکی به خصوص حین رانندگی باعث سایش پوست و برگشت مو به داخل پوست شده و عامل ایجاد این بیماری می‌شود.

 

از عواملی که خطر بیماری را افزایش می‌دهند، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

 

● طولانی مدت نشستن

● داشتن موهای ضخیم و پرپشت در ناحیه کمر

● عدم اصلاح موهای زائد در ناحیه کمر

● عوامل ژنتیکی

● استفاده مداوم از لباس‌های تنگ با الیاف غیر طبیعی

● چاقی و اضافه وزن

 

علائم و نشانه‌ها

همانطور که توضیح دادیم کیست مویی می‌تواند شبیه به توده متورم شبیه به آبسه باشد یا حفره‌ای تو رفته شبیه سوراخ. از دیگر نشانه‌هایی که ممکن است همراه با این بیماری وجود داشته باشد، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

 

● ترشحات عفونی و بدبو

● ترشحات خونی

● درد ناحیه کمر

● بوی بد

 

درمان کیست مویی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، کیست مویی بیماری عفونی است که اغلب با تجمع مقدار زیادی عفونت و یا همان آبسه زیر پوست همراه می‌شود، بنابراین اولین مرحله درمان بیماری از بین بردن همین عفونت شدید است در مرحله بعد انجام جراحی با یکی از روش های سنتی درمان‌ با لیزر الزامی است. درمان قطعی کیست مویی تنها زمانی حاصل می‌شود، که این حفره توخالی با جراحی برداشته شود، در غیر این صورت حتی اگر ظاهراً بیماری درمان شده باشد، در طی مدتی کوتاه مجدداً و شدیدتر از مرتبه قبل عود خواهد کرد.

 

روش‌های درمان این بیماری عبارتند از:

 

داروی کیست مویی

در واقع هیچ دارویی برای از بین بردن کامل کیست مویی وجود ندارد، داروهای موجود اغلب برای کنترل بیماری قبل از اقدام به جراحی توصیه می‌شوند؛

 

● تزریق فنل : معنی نوعی دارو جهت از بین بردن عفونت درون سینوس مویی است. تزریق دارو ممکن است قبل از جراحی برای کنترل عفونت توصیه همراه با تزریق فنل، ژل پارافین هم تزریق می‌شود، تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند.

 

● چسب فیبرین: چسب فیبرین تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. در این روش بعد از تخلیه عفونت، جای زخم با استفاده از این چسب پر می‌شود. ریسک بیماری بعد از این درمان بسیار بالا است.

 

● داروی آنتی بیوتیک: داروی آنتی بیوتیک قرص های معمولی مثل سفالکسین است، که مصرف آن قبل از جراحی به کنترل عفونت و نتیجه‌گیری بهتر کمک می‌کند. برای تعیین داروی مناسب و دوز آن باید با پزشک مشورت کنید.

 

برای آشنایی با دیگر دارو و پماد کیست مویی به سایت کلینیک نوین مراجعه کنید.

 

نفل قول : وقتی فردی در مراحل ابتدایی این بیماری قرار دارد، برای درمان معمولاً دارو تجویز می شود. درمان کیست مویی با دارو، بیشتر شامل مصرف آنتی بیوتیک هایی مثل سفالکسین و یا سفیکسیم می شود. اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک بخاطر عوارضی که دارند، به هیچ وجه درست نیست و حتماً باید زیر نظر پزشک متخصص و با تجویز نسخه مصرف شود.

 

جراحی کیست مویی

عمل جراحی کیست مویی از روش‌های قدیمی درمان این بیماری است که در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود. در این روش حفره کیست مویی با استفاده از تیغ جراحی باز شده و تخلیه می‌شود. بسته به اندازه کیست و نوع آن جراحی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود.

 

● عمل کیست مویی باز؛ در این روش بزرگ پزشک با استفاده از تیغ جراحی کیست را برش داده و آن را تخلیه میکند، سپس بدون بخیه زخم را باز میگذارد و داخل و اطراف زخم را با گاز استریل می پوشاند. این روش جراحی احتمال عود مجدد بیماری را کاهش می‌دهد، اما خطر عفونت در آن بیشتر است به همین جهت باید پانسمان‌ها مرتباً تعویض و استرین شوند. درد زخم باید به تدریج از داخل به سمت خارج ترمیم شود ترمیم کامل بسته به اندازه زخم ممکن است بین دو هفته تا دو ماه زمان نیاز داشته باشد.
https://photokade.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%da%a9%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%85%d9%88%db%8c%db%8c/

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۴۰۲               تعداد بازدید : 19

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما