محل لوگو

چهار بیماری شایع نشیمنگاهی، بواسیر، کیست مویی، شقاق و فیستول


چهار علت اصلی بواسیر زایمان، بارداری، رابطه مقعدی و یبوست است. پیشرفت بواسیر می‌تواند درد شدید، خونریزی، خارش، سوزش و بزرگ شدن زائده‌های مقعد را به همراه داشته باشد،که حتی با فشار دست هم به داخل برنمی‌گردد.

برای درمان بواسیر مراقبت‌های خانگی و روش‌هایی برای کنترل بیماری توصیه میشه مثلاً به بیماران توصیه می‌کنند فیبر بیشتری مصرف کنند تا از یبوست جلوگیری شود یا برای کاهش درد بواسیر نشستن در آب گرم توصیه می‌شود، پماد های دارویی هم در رفع این بیماری موثر هستند اما درمان قطعی نخواهد بود. در مواردی که بواسای بزرگتر شده و یا از مقعد خارج می‌شود انجام یکی از روش‌های جراحی برای برداشتن زائده الزامی است. بهترین روش جراحی در حال حاضر لیزر است با استفاده از لیزر بدون نیاز به بیهوشی و سرپایی این زائده برداشته شده و در کمتر از ۴۸ ساعت تمام علائم رفع خواهند شد.

شقاق یا فیشر

 

یکی دیگر از بیماری‌های شایع مقعدی شقاق است. شقاق بیماری کم خطر ولی بسیار دردناک است. شقاق به زخم، ترک یابریدگی‌ عمیق روی مقعد گفته می‌شود. مثل ‌زخم های عمیقی که گاهاً روی لب ایجاد می‌شود، یک زخم کوچک است، ولی به شدت دردناک و اغلب عمیق خواهد بود.

شقا در اثر فشار اسپاسم شدید داخل عضله مقعد ایجاد می‌شود. اگر اولین بار است که به شقاق مبتلا می‌شوید می‌توان با راهکارهای خانگی و با رعایت چند نکته ساده برای جلوگیری از یبوست شقاق را درمان کرد. اما این بیماری در افرادی که مرتباً به آن دچار می‌شوند و یا شقاقی که برای مدت طولانی درمان نشده راهی جز جراحی برای درمان و از بین بردن آن وجود ندارد! جراحی کمک می‌کند تا این اسپاسم و فشار وارد بر عضله کاهش پیدا کند بنابراین زخم هم به سرعت ترمیم خواهد شد و از عود مجدد آن جلوگیری می‌شود.

هر عاملی که به مقعد فشار وارد کند می‌تواند موجب شقاق شود مثلاً یبوست، رابطه مقعدی و یا اسهال مزمن، بارداری از عواملی هستند که خطر ابتلا به شقاق را افزایش می‌دهند. این بیماری علاوه بر درد شدید می‌تواند خونریزی، خارش سوزش و حتی التهاب و عفونت را نیز در پی داشته باشد.

کیست مویی

کیست مویی که در زبان انگلیسی به نام سینوس پیلونیدال شناخته می‌شود، نوعی بیماری عفونی پیشرونده است که باید به سرعت درمان شود. سیستم‌های خطرناک نیست اما می‌تواند عفونت به سایر بافت‌های بدن و یا حتی خون راه پیدا کرده و عوارض خطرناکی در انتظار بیمار باشد پس درصد ابتلا به بیماری به سرعت برای درمان و جراحی آماده شوید.

کیست مویی حفره یا فضای زیر پوست ایجاد می‌کند و علت آن برگشت مو به داخل پوست یا رشد آن در خلاف جهت طبیعی است. کیست مویی می‌تواند در هر بخشی از بدن ایجاد شود، اما شایع‌ترین نقطه ایجاد آن کمی پایین‌تر از کمر و مابین دو کفل است.

در نتیجه این عمل عفونت زیادی در این حفره تجمع کرده،که درد، التهاب و ترشحات عفونی را به همراه خواهد داشت. این عفونت به بافت‌های اطراف منتقل و یا از طریق خون به دیگر نواحی منتقل می‌شود.

اگر کیست مویی کوچک باشد، معمولاً پزشک در مطب خود و سرپایی، یک برش در روی آن ایجاد می‌کنند تا عفونت آن تخلیه شود. اما در مورد کیست های پیشرفته‌تر و بزرگتر با انجام جراحی باید تمام نواحی کیست بافت‌های اطراف آن را تخلیه کرد. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند کیست مویی را با لیزر بردارید،این کار باعث می‌شود که از برخلاف تیغ جراحی کمترین میزان آسیب بافت‌های این ناحیه وارد شود،درمان با لیزر افزایش سرعت بهبودی هم کمک می‌کند. ضمن آنکه با انجام لیزر احتمال عفونت و عود مجدد بیماری بسیار کمتر است.

فیستول

فیستول یکی دیگر از بیماری‌های نشیمنگاه که در مقایسه با دیگر بیماری‌ها شیوع کمتری داشته ولی خطرناک‌تر است و علت آن عفونت شدیدی است که منجر به فیستول شده است.

فیستول شبیه به تونل یا مسیری است که دو بافت بدن را به هم متصل می‌کند، در مورد ناحیه مقعد این تونل از پوست اطراف مقعد شروع شده و تا داخل روده بزرگ و یا رکتوم ادامه می یابد.

عفونت شدید داخل روده مثل آبسه‌های درمان نشده سبب می‌شوند این عفونت به تدریج پیشروی کرده و مسیر را ایجاد کند که همان فیستول است. فیستول حتی می‌تواند باز شود عفونت و مرطوب سطح پوست را پیدا کند. برای درمان بیماری باید به سرعت جراحی انجام داد. در صورت عدم درمان عفونت به سایر بافت‌ها هم گسترش پیدا کرده و تعداد فیستول‌ها در مدت زمان کمی افزایش خواهد یافت.

همانطور که اشاره کردیم علت این بیماری عفونت‌های طولانی مدت درمان نشده روده و یا بیماری‌های عفونی مثل کرون و کولیت هستند که می‌توانند منجر به فیستول شوند.

درد، عفونت شدید، التهاب و قرمزی اطراف مقعد، ترشحات عفونی و بوی بد مقعد مهمترین نشانه های این بیماری هستند.

فیستول هم با روش جراحی و هم با روش لیزر قابل درمان است. در جراحی فیستول مسیر ایجاد شده و بافت اطراف آن برداشته می‌شود. و این مدت زمان بهبودی را افزایش می‌دهد اما در روش لیزر این مسیر از درون با لیزر سوزانده شده و از بین می‌رود و این مدت زمان بهبودی را تا یک چهارم کاهش خواهد داد. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند برای افزایش سرعت بهبودی، جلوگیری از درد و خونریزی و نتیجه‌گیری بهتر از درمان به جای جراحی لیزر انجام دهید.

https://www.khabareazad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/45168-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%85%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84?pr=1

  انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲               تعداد بازدید : 9

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما